Acta Univ. Palacki. Olomuc., Gymn. 2006 36(1): 69-74
Perception of colours by mentally-handicapped pupils
- 1 Faculty of Physical Culture, Palacky University, Olomouc
- 2 Pedagogical Faculty, Palacky University, Olomouc
The following article attempts to utilize general knowledge of colours in the sphere of physical culture and applies it to physical education in special schools. It is based on the precondition that education of mentally-handicapped pupils should proceed under conditions evoking pleasurable feelings in them. And such conditions also include colours. The article presents the results of an examination of colour preference in probands with slight to moderate mental handicaps. The results show that probands with a slight mental handicap tend to be sensitive in relation to colours, even in their abstract form. They prefer blue, respectively green and red, and they have difficulties with perception of black and violet. The favourite colour preference in probands with a more serious mental handicap is more variable than in probands with a slight mental handicap.
Keywords: Colour, physical education, mental handicap, pupil
Prepublished online: February 15, 2009; Published: January 1, 2006 Show citation
References
- Bohony, P. et al. (1984). Didaktická technika I. Nitra: PedF.
- Cibulka, V. (1980). Odborné kreslení. Praha: SNTL.
- Hohler, V. (1981). Estetická norma: Sociální regulativ estetických vztahů v tělesné kultuře. Praha: UK.
- Chlup, O. (1963). Pedagogika. Praha: Stát. ped. nakl.
- Karásková, V. (2001). Edukační perspektivy tělesné výchovy ve zvláštní škole. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví (pp. 239-243). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Krejčířová, O. (1998). Estetická výchova mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr.
- Lűscher, M. (1990). Der 4 - Farben - Mensch. Luzern: Color - Test - Verlag.
- Pleskotová, P. (1987). Svět barev. Praha: Albatros.
- Pogády, J. a kol. (1993). Detská kresba v diagnostike a v liečbe. Bratislava: SAP.
- Puchnarová, D. (2005). Obrazy, dávající energii a zdraví? Retrieved 19. 9. 2005 from the World Wide Web: http://www.dusecz.com/?akce=zobraz&clanid=2841
- Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH.
- Stoffa, J., & Krobotová, M. (2000). Barvy v technice a jejich názvosloví. In Trendy technického vzdělávání. Sborník mezinárodní konference (pp. 143-147). Olomouc: VUP.
- Šicková-Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie. Praha: Portál.
- Valenta, M., & Krejčířová, O. (1996). Psychopedie. Didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Veverková, L. (2002). Psychologie barev: Prožívání barev a jejich preference. Čs. Psychol., 46(1), 44-54.
- Vinař, O. (2005). Proč červení vyhrávají. MF Dnes, 20. srpna 2005, C/8.
- Vondráček, V., & Holub, F. (1968). Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. Praha: Stát. ped. nakl.
- http://aitie.scssoft.com/barvy/barvy.html
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.